Doručení nad 500Kč ZDARMA na pobočky Zásilkovny, až k Vám domů nad 1000Kč / 1500Kč. Odesíláme do druhého dne, vše skladem! Sortiment každý den rozšiřujeme, stáhněte si naše vouchery a novinky!

Souvisí nízká hladina vitamínu D s průběhem Covid-19?

vitD beinflusstUž dlouho se spekuluje v lékařských a vědeckých kruzích o možném vlivu vitamínu D na průběh onemocnění Covid-19, nyní ale přišla indonéská studie se závěrem, že hladina vitamínu D je přímo spojená s tím, zda Covid-19 proběhne u nakaženého v lehké nebo v těžké formě. Podle indonéského výzkumu je hladina vitamínu D pro prognózu onemocnění zcela zásadní.

Jak uvádí následující německý článek, indonéští vědci v případové studii mezi 380 osobami zjistili přímou spojitost s hladinou vitamínu D a průběhem onemocnění Covid-19. Studie opírající se o pacienty z Itálie, Španělska a Švýcarska se zaměřila na osoby s nízkou hladinou vitamínu D. Zároveň se taktéž jedná o skupinu obyvatelstva, která je před nemocí v největším nebezpečí. Mezi pacienty, jimž byla zjištěna nízká hladina vitamínu D, nemoci Covid-19 podlehlo 99% osob. Ve skupině, která měla ne zcela nízkou, ale stále nedostatečnou hladinu vitamínu D, podlehlo nemoci 88% osob. Oproti tomu u pacientů, kteří mají hladinu vitamínu D dostatečnou, je udávaná míra smrtnosti 4%. Vědci doporučují, aby podávání doplňků s vitamínem D bylo součástí péče o pacienty s Covid-19.

Výsledky studie mluví jednoznačně, navíc je zřejmý i všeobecný vliv vitamínu D na lidské zdraví. Je však přesto možné, že vitamín D neovlivňuje až tak zásadně průběh nemoci Covid-19, jako spíše že ovlivňuje lidské zdraví obecně a tělesnou konstituci jedince. Vitamín D aktivuje v našem těle hormon kalcitriol, který je podstatný pro syntézu vápníku a fosforu a přispívá ke správnému fungování řady procesů a orgánů - jen chemických procesů v našem organismu, pro které je podstatný, je přes 200. Tímto působením pomáhá lidskému tělu bojovat nejen s nemocí Covid-19. Vitamín D je poměrně nenápadným, ale o to důležitějším prvkem zásadním pro naše fyzické i psychické zdraví. Podporuje naši schopnost regenerace a obnovy organismu, již sám svou podstatnou je jakýmsi anti-virovým činitelem. Podle mnohých studií je zásadní i pro rozvoj a průběh dalších nemocí - například osoby s vysokou hladinou vitamínu D jen zřídka onemocnění na rakovinu. 

Vitamín D si lidský organismus tvoří především přijímáním slunečního záření na kůži. Je tak důležité chodit ven celoročně a při každé příležitosti, i v chladných měsících, vystavit naši pokožku působení slunečních paprsků. Vyšší hladinu vitamínu D mají také osoby, které v zimních měsících cestují do teplejších zemí. Z potravin se vitamín D vyskytuje především v živočišných potravinách - v mléčných výrobcích a rybách. V rostlinných zdrojích prakticky není přítomen s výjimkou hub pěstovaných pod UV zářením nebo sbíraných na vhodných lokalitách ve volné přírodě. Na možnou nízkou hladinu vitamínu D by si tak měli dát pozor především vegani, ale taktéž osoby s autoimunitními onemocněními, senioři a osoby s dlouhodobým stresem. V našich zeměpisných šířkách, kde v zimních měsících nemusí být dostatek přirozeného slunečního záření nebo se nemusíme dostatečně pohybovat venku s odkrytou pokožkou, je tedy vhodné vitamín D suplementovat formou doplňků stravy nebo potravin obohacených přidaným vitamínem D.

Vliv vitamínu D pro správné psychické i fyzické fungování našeho organismu je zcela zásadní, přesto se jedná o poměrně opomíjený vitamín. Jeho přínos pro lidský organismus je v podpoře imunity a odolnosti organismu, která mu pomáhá odolávat s ohroženími ve formě virů a bakterií, ale i s odolností vůči mnoha druhům rakoviny - a dle nové studie indonéských vědců může mít dostatečná hladina vitamínu D zásadní vliv i pro odolnost vůči Covid-19 nebo pro mírný průběh této nemoci. 

Choďme na sluníčko na 15-20 minut každý den, vhodné je naslunění alespoň obličeje, rukou, nohou či části těla. Zásoby vitamínu D z léta nám vydrží až do začátku zimních měsíců, je ale nutné je doplňovat průběžným sluněním, konzumací vhodných potravin nebo suplementováním. U všech skupin s možným nedostatkem vitamínu D je vhodné využít každé příležitosti pro slunění např. v tzv. teplotních kapsách - což může být klidně i váš balkón nebo terasa v závětří, na které se můžete oddávat krátkému, ale pravidelnému slunění co největší části vašeho těla. Kdo nekonzumuje živočišné potraviny (vegani), měl by uvažovat o konzumaci více hub z volné přírody, dostatečném slunění nebo suplementování formou doplňků stravy nebo obohacených potravin.

Je taktéž vhodné zpestřit stravu celkově, nezatěžovat organismus ztuženými tuky, bílým cukrem a dalšími nepřínosnými složkami. 

Pro podporu imunity, odolnosti organismu a zpestření stravy o důležité vitamíny a minerální látky naleznete v naší nabídce řadu superpotravin a doplňků stravy

Doporučujeme také doplněk stravy kurkumin s vitamínem D3 v naší nabídce.

 Curcuprim-500 (1)