Doručení nad 500Kč ZDARMA na pobočky Zásilkovny, až k Vám domů nad 1000Kč / 1500Kč. Odesíláme do druhého dne, vše skladem! Sortiment každý den rozšiřujeme, stáhněte si naše vouchery a novinky!

Přírodní antidepresiva a mentální svěžest

Každý člověk někdy zažívá náročná období, která mohou vzbuzovat úzkost, obavy, ale i vyvolávat psychické obtíže nebo deprese. V situaci, kdy celá společnost bojuje s omezeními způsobenými koronavirem, je to ještě horší. Přesto je možné a především potřebné, uchovat si mentální svěžest, i v těžké situaci hledat to pozitivní a pomáhat sami sobě radovat se z každého dne. Zde pro vás máme několik tipů.

* Choďte na sluníčko. Užívejte si ho. Kromě toho, že působením slunečního záření se nám tvoří vitamín D potřebný pro zdravý růst kostí, vlasů a celkové zdraví a imunitu, je sluneční záření vysloveným životabudičem. Bez něho by nevyrostla tráva, rostliny, květiny, stromy, které nám navíc dávají kyslík potřebný k našemu dýchání. Snažte se slunce užít více než dříve. Vyjděte si třeba na východ Slunce na vyvýšené místo ve vašem okolí, nebo se v klidném dopoledni nebo odpoledni oddejte slunečním paprskům klidně na vaší verandě nebo na lavičce u řeky. Vezměte si deku a vyražte se opalovat. Vypněte si mobil a prostě hodinu či dvě nic nedělejte. Náš život byl o tom, že jsme se pořád někam honili. Dopřejte si sluneční paprsky a chvíle nicnedělání, zasloužíte si to a neuvěřitelně si tím posílíte imunitu i mentální svěžest. A když bude tepleji, vyražte za slunečními paprsky třeba do staré pískovny a spojte to s přírodním koupáním. Pro dloudobější pobyt na slunci je potřeba jen myslet na přiměřenou ochranu, kde určitě nic nezkazíte pořízením některého z přírodních opalovacích prostředků s čistě přírodními, minerálními UV filtry.

* Věřte sami sobě. Ať se děje cokoliv, hledejte cestu a věřte sami sobě. Nenechte se unést skupinovou mánií či hysterií. Spousta géniů a myslitelů lidské historie byla mimo proud a právě díky tomu vymysleli tito lidé úžasné myšlenky. Jestli se všichni připravují na konec světa a vám to přijde uhozené, dělejte prostě to, co cítíte a co sami uznáte za správné. Je nutné trávit večery před masírkou negativních zpráv z televizní obrazovky a vykupovat regály supermarketů? Je snad na tom lidstvo tak špatně, že za týden bude hladomor? Ne - máme skvěle vyvinuté zdravotnictví, efektivní zemědělství, zásoby a spoustu záchranných mechanismů. Možná se vám rozpadlo podnikání, možná jste přišli o práci, možná válčíte s penězi. Nic z toho z vás ale nedělá špatného člověka. Divili byste se, kolik milionářů zažilo v historii krachy, kolik géniů válčilo o svou existenci, kolik bohatých lidí se zrodilo z chudoby. Berte kolaps jako změnu. Peníze ani byt na hypotéku si do hrobu nevezmete. Užívejte si sami sebe, vyražte sami na hezkou procházku, výlet, nebo vezměte své nejbližší. Své děti, manžela, přítele, rodiče, sourozence. Udělejte někomu radost. Každý má spoustu svých problémů, ale když někoho potěšíte telefonátem, návrhem na procházku, společnou aktivitou nebo malým dárkem za pár korun nebo zadarmo, třeba tchyni, která ráda zavařuje, košíkem pampeliškových květů pro výrobu pampeliškového "medu", nic tím nezkazíte. To podstatné, co dělá život životem, je důvěra v sama sebe a radost z každé chvíle, kterou zažijete se svými nejbližšími. Nestrachujte se o hypotéku, práci, dovolenou, auto. Obavy je nutné řešit racionálně a připravit se vždy i na tu nejhorší možnou variantu. Počítejte s ní - a když se nestane, tak tím lépe. Připravte si nouzový plán, co budete dělat, když... Neexistují jednoduchá řešení na vše, ale existují stovky možností, co člověk může v každé chvíli udělat. Nedostupná hypotéka nebo hrozící exekuce na byt v Praze? A co se všeho vzdát a žít levněji v malé vesničce v severních Čechách, s jinou prací, kterou můžete vykonávat třeba online, nebo si přestavět maringotku a udělat si z ní úžasné bydlení na pronajatém pozemku na kraji Prahy? Ať už se stane cokoliv a ať už vy uděláte cokoliv, život poběží dál. I lidstvo jako celek se vyvíjí jen díky neustálé schopnosti přizpůsobovat se a improvizovat. Důležité je věřit tomu, co chcete udělat, a jít si za tím. Je k tomu také samozřejmě potřeba dobrá hladina "nervových" vitamínů, především řady B, a stopových prvků. Určitě je tak vhodné podpořit sami sebe některým z doplňků stravy, které naleznete třeba zde, za zmínku stojí například Neurocel na dobré nervy - budete je potřebovat :-)

* Bylinky. Možná nejste žádný velkým příznivcem "přírodního", ale v přírodě se nachází spousta bylinek a rostlin, které jsou lidskému zdraví prospěšné. Pro zklidnění doporučujeme třeba heřmánek ať již ve formě čaje, výluhu, koupele nebo třeba kosmetické vody, která svou příjemnou vůní přirozeně zklidňuje a hydratuje pokožku. Nebo levandule, známá pro svůj uklidňující a osvěžující účinek. Pro podporu klidného spaní je vhodný baldrián neboli kozlík lékařský. 

* Pestrá strava. Ta je velmi, opravdu velmi důležitou součástí vaší osobní strategie proti depresím. Nezáleží ani tak na tom, jestli se stravujete vegansky, vegetariánsky nebo jíte všechno, ale jak pestrá a "barevná" je vaše strava. Pokud je převážnou součástí vašeho stravování pečivo, chléb, těstoviny a polotovary, je na čase udělat změnu. Ne nadarmo zdravotní organizace doporučují "5 porcí ovoce a zeleniny denně". Nejde ale o to, abyste běžnou stravu proložili jablkem nebo okurkou. To je málo. Je potřeba zařadit do stravování potraviny plné vitamínů a důležitých minerálních látek. Někdy se jim říká superfoods, jedná se o potraviny s vysokou nutriční hodnotou. Uvařte si třeba rizoto s quinoou, která je sice dražší, ale oproti bílé rýži vám přinese násobně více nutrientů. Udělejte si dobrý salátek - a kouzlo každého salátu je především v jeho zálivce, která mu dává šmak. Upečte si zeleninu v troubě nebo na grilu. Prostě dopřejte vašemu tělu dostatek vitamínů a minerálů, protože vaše tělo tyto nutrienty dodává i vašemu mozku a tedy i vaše strava ovlivňuje vaše mentální zdraví. Je to opravdu tak. Navíc budete mít dobrý pocit, že jíte zdravě a třeba i něco zhubnete. To se počítá, ne? :-) Pokud chcete některé z tzv. superfoods vyzkoušet, naleznete je zde

* Malá radost každý den. To je důležité pravidlo. A nemusíte to znamenat udělat si radost jen sami sobě. Udělejte ji třeba druhým - sami z toho pak budete mít radost. Potěšte starší sousedku květy. Potěšte sami sebe nicneděláním na balkóně. Udělejte si radost dlouho odkládanou knihou - a jejím přečtením :-) Cíleně se naučte udělat si jednu malou radost sobě nebo někomu blízkému - nebo klidně neznámému, a to každý den. Vyhledávejte podněty pro malé radosti. Když vám je nejhůř - otevřete si zápisník nebo online diář a přečtěte si tam: Malá radost. A vyhledejte ji. Buďte jako objevitel, který hledá, dokud nenajde. Může to být naprosto cokoliv, ať již pro vás nebo pro někoho jiného. Může to být větvička z lesa, svazek lučních květů, obraz objevený v bazaru, uvařené jídlo, společný zážitek... Malé radosti nic nebo skoro nic nestojí. A dělají život snesitelnější, ať již se vám daří nebo nedaří.

* Dopřejte si volno. Aby člověk udělal důležitá rozhodnutí, nebo aby znovunalezl životní rovnováhu a urovnal si myšlenky, je potřeba prostě na pár dní vyrazit do jiného prostředí. Tím prostředím je vždy příroda. Ať již to budou hory, les nebo pláže. Ve shonu velkoměsta asi klid nenaleznete - tam možná nějaké podnikatelské rozhodnutí :-) Ale pokud hledáte klid a přírodu, objevte některý z penzionů či horských chat u nás nebo v zahraničí. Doporučujeme třeba Lesní penzion & seminářové centrum Novina, které nabízí i vybrané termíny se zdravou rostlinnou stravou a je umístěno v krásném prostředí Ještědského hřbetu, asi hodinu jízdy od Prahy v malebné obci Kryštofovo Údolí. 

Přejeme vám pevné fyzické i psychické zdraví ;-)

 

Ukázka jednoduchého zdravého receptu s čerstvou i pečenou zeleninou... 

muj_recept

Vyzkoušejte třeba jakoukoliv vhodnou zeleninu na grilu nebo v troubě... s pomocí dobře ochucené marinády se naučíte něco nového a zdravého.

81470190_567471247166376_2838830738202165248_o

 

Lesní penzion & seminářové centrum Novina - Kryštofovo Údolí

84135254_589539028292931_820672764552675328_n